Gå direkt till sidans innehåll

Leverans av drivmedel

Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha
Indikator SE. 3.2. 11

För att minska vår påverkan på klimatet behöver användningen av fossila drivmedel inom transporter att minska.

Indikatorn visar leveranser av drivmedel till MÖS-kommunerna, det behöver dock inte betyda att den slutliga användningen sker inom regionen eftersom köparen kan bo i en annan kommun.

Leverans av motorbensin, diesel, HVO, FAME samt etanol

Rad-id Mätområde Datum Värde (MWh)
0 Diesel 2001 456680
1 Diesel 2002 466480
2 Diesel 2003 511560
3 Diesel 2004 535080
4 Diesel 2005 480200
5 Diesel 2006 491960
6 Diesel 2007 490000
7 Diesel 2008 539980
8 Diesel 2009 592900
9 Diesel 2010 629160
10 Diesel 2011 540960
11 Diesel 2012 501760
12 Diesel 2014 528220
13 Diesel 2015 566440
14 Diesel 2016 563500
15 Diesel 2017 586040
16 Diesel 2018 558859
17 Diesel 2019 979323
18 Diesel 2020 530230
19 Diesel 2021 555413
20 Diesel 2022 559250
21 Diesel 2023 520831
Datakälla: SCB

Kommentar

Under 2019 skedde en markant ökning av levererad drivmedel inom östra Skaraborg. Aneldningen är att levererad diesel i Falköping har mer än tredubblats. Vad detta beror på är oklart.

I Skövde och Falköping finns även tankstationer med fordonsgas. Det går tyvärr inte få fram den levererade mängden till kommunerna. I indikatorn Biogas finns uppgifter om producerad biogas, varav det mesta görs om till fordonsgas.

Om statistiken

Sedan år 2008 redovisas leveranser av E85, men från år 2011 redovisas etanolvolymen i E85 och ED95 gemensamt vilket medför att det inte är jämfört bakåt i tiden. Etanolvolymen i motorbensinen ingår inte i dessa volymer, utan den ingår i motorbensinen samt låginblandning av biodiesel (FAME och HVO) ingår i dieselbränsle. Från år 2016 är även HVO och FAME inkluderat i statistiken.

Uppdaterad: 2024-08-28