Gå direkt till sidans innehåll

Leverans av drivmedel

Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha
Indikator SE. 3.2. 11

För att minska vår påverkan på klimatet behöver användningen av fossila drivmedel inom transporter att minska.

Indikatorn visar leveranser av drivmedel till MÖS-kommunerna, det behöver dock inte betyda att den slutliga användningen sker inom regionen eftersom köparen kan bo i en annan kommun.

Leverans av motorbensin, diesel, HVO, FAME samt etanol

Rad-id Mätområde Datum Värde (MWh)
0 Bensin 2001 618800
1 Bensin 2002 640640
2 Bensin 2003 633360
3 Bensin 2004 608790
4 Bensin 2005 616980
5 Bensin 2006 640640
6 Bensin 2007 625170
7 Bensin 2008 593320
8 Bensin 2009 556010
9 Bensin 2010 505960
10 Bensin 2011 465920
11 Bensin 2012 419510
12 Bensin 2014 406770
13 Bensin 2015 408590
14 Bensin 2016 375830
15 Bensin 2017 364910
16 Bensin 2018 351483
17 Bensin 2019 301965
18 Bensin 2020 254405
19 Bensin 2021 279763
20 Bensin 2022 295905
21 Bensin 2023 307698
Datakälla: SCB

Kommentar

Under 2019 skedde en markant ökning av levererad drivmedel inom östra Skaraborg. Aneldningen är att levererad diesel i Falköping har mer än tredubblats. Vad detta beror på är oklart.

I Skövde och Falköping finns även tankstationer med fordonsgas. Det går tyvärr inte få fram den levererade mängden till kommunerna. I indikatorn Biogas finns uppgifter om producerad biogas, varav det mesta görs om till fordonsgas.

Om statistiken

Sedan år 2008 redovisas leveranser av E85, men från år 2011 redovisas etanolvolymen i E85 och ED95 gemensamt vilket medför att det inte är jämfört bakåt i tiden. Etanolvolymen i motorbensinen ingår inte i dessa volymer, utan den ingår i motorbensinen samt låginblandning av biodiesel (FAME och HVO) ingår i dieselbränsle. Från år 2016 är även HVO och FAME inkluderat i statistiken.

Uppdaterad: 2024-08-28