Gå direkt till sidans innehåll
Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha

Leverans av drivmedel

Indikator SE. 3.2. 11

För att minska vår påverkan på klimatet behöver användningen av fossila drivmedel inom transporter att minska.

Indikatorn visar leveranser av drivmedel till MÖS-kommunerna, det behöver dock inte betyda att den slutliga användningen sker inom regionen eftersom köparen kan bo i en annan kommun.

Leverans av motorbensin, diesel, HVO, FAME samt etanol

Rad-id Mätområde Datum Värde (MWh)

0

Bensin

2001

618800

1

Bensin

2002

640640

2

Bensin

2003

633360

3

Bensin

2004

608790

4

Bensin

2005

616980

5

Bensin

2006

640640

6

Bensin

2007

625170

7

Bensin

2008

593320

8

Bensin

2009

556010

9

Bensin

2010

505960

10

Bensin

2011

465920

11

Bensin

2012

419510

12

Bensin

2014

406770

13

Bensin

2015

408590

14

Bensin

2016

375830

15

Bensin

2017

364910

16

Bensin

2018

351483

17

Bensin

2019

301965

18

Bensin

2020

254405

19

Bensin

2021

279763

20

Bensin

2022

295905

21

Bensin

2023

307698

Datakälla: SCB

Kommentar

Under 2019 skedde en markant ökning av levererad drivmedel inom östra Skaraborg. Aneldningen är att levererad diesel i Falköping har mer än tredubblats. Vad detta beror på är oklart.

I Skövde och Falköping finns även tankstationer med fordonsgas. Det går tyvärr inte få fram den levererade mängden till kommunerna. I indikatorn Biogas finns uppgifter om producerad biogas, varav det mesta görs om till fordonsgas.

Om statistiken

Sedan år 2008 redovisas leveranser av E85, men från år 2011 redovisas etanolvolymen i E85 och ED95 gemensamt vilket medför att det inte är jämfört bakåt i tiden. Etanolvolymen i motorbensinen ingår inte i dessa volymer, utan den ingår i motorbensinen samt låginblandning av biodiesel (FAME och HVO) ingår i dieselbränsle. Från år 2016 är även HVO och FAME inkluderat i statistiken.

Uppdaterad: 2024-08-28