Gå direkt till sidans innehåll
Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha

Körsträcka

Indikator SE. 3.2. 3

Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.

Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Tibro

1999

659

1

Tibro

2000

683

2

Tibro

2005

692

3

Tibro

2008

725

4

Tibro

2009

711

5

Tibro

2010

713

6

Tibro

2011

708

7

Tibro

2012

710

8

Tibro

2013

697

9

Tibro

2014

712

10

Tibro

2015

729

11

Tibro

2016

744

12

Tibro

2017

747

13

Tibro

2018

757

14

Tibro

2019

740

15

Tibro

2020

660

16

Tibro

2021

693

17

Tibro

2022

694

18

Tibro

2023

680

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.

Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.

Om statistiken

Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.

Uppdaterad: 2024-09-27