Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.
Foto: Arek Socha
Körsträcka
Indikator SE. 3.2. 3Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Skövde |
1999 |
695 |
1 |
Skövde |
2000 |
707 |
2 |
Skövde |
2005 |
740 |
3 |
Skövde |
2008 |
754 |
4 |
Skövde |
2009 |
727 |
5 |
Skövde |
2010 |
721 |
6 |
Skövde |
2011 |
736 |
7 |
Skövde |
2012 |
725 |
8 |
Skövde |
2013 |
724 |
9 |
Skövde |
2014 |
730 |
10 |
Skövde |
2015 |
736 |
11 |
Skövde |
2016 |
744 |
12 |
Skövde |
2017 |
754 |
13 |
Skövde |
2018 |
756 |
14 |
Skövde |
2019 |
764 |
15 |
Skövde |
2020 |
701 |
16 |
Skövde |
2021 |
703 |
17 |
Skövde |
2022 |
699 |
18 |
Skövde |
2023 |
701 |
Kommentar
Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.
Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.
Om statistiken
Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.