Gå direkt till sidans innehåll
Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha

Körsträcka

Indikator SE. 3.2. 3

Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.

Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Skövde

1999

695

1

Skövde

2000

707

2

Skövde

2005

740

3

Skövde

2008

754

4

Skövde

2009

727

5

Skövde

2010

721

6

Skövde

2011

736

7

Skövde

2012

725

8

Skövde

2013

724

9

Skövde

2014

730

10

Skövde

2015

736

11

Skövde

2016

744

12

Skövde

2017

754

13

Skövde

2018

756

14

Skövde

2019

764

15

Skövde

2020

701

16

Skövde

2021

703

17

Skövde

2022

699

18

Skövde

2023

701

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.

Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.

Om statistiken

Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.

Uppdaterad: 2024-09-27