Gå direkt till sidans innehåll
Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha

Körsträcka

Indikator SE. 3.2. 3

Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.

Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Hjo

1999

725

1

Hjo

2000

761

2

Hjo

2005

811

3

Hjo

2008

774

4

Hjo

2009

771

5

Hjo

2010

760

6

Hjo

2011

774

7

Hjo

2012

792

8

Hjo

2013

767

9

Hjo

2014

769

10

Hjo

2015

779

11

Hjo

2016

788

12

Hjo

2017

817

13

Hjo

2018

835

14

Hjo

2019

804

15

Hjo

2020

732

16

Hjo

2021

741

17

Hjo

2022

747

18

Hjo

2023

732

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.

Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.

Om statistiken

Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.

Uppdaterad: 2024-09-27