Gå direkt till sidans innehåll
Snöig gata med plogbil
Foto: Arek Socha

Körsträcka

Indikator SE. 3.2. 3

Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.

Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Falköping

1999

680

1

Falköping

2000

691

2

Falköping

2005

722

3

Falköping

2008

755

4

Falköping

2009

732

5

Falköping

2010

730

6

Falköping

2011

724

7

Falköping

2012

728

8

Falköping

2013

719

9

Falköping

2014

724

10

Falköping

2015

740

11

Falköping

2016

750

12

Falköping

2017

763

13

Falköping

2018

742

14

Falköping

2019

718

15

Falköping

2020

671

16

Falköping

2021

679

17

Falköping

2022

692

18

Falköping

2023

696

Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.

Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.

Om statistiken

Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.

Uppdaterad: 2024-09-27