Gå direkt till sidans innehåll

Kommunens fossiloberoende fordon

Indikator SE. SK. 8

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden. Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Andel fossiloberoende personbilar samt lätta lastbilar av totala antalet personbilar och lätta lastbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Alla MÖS-kommuner 2020 36
1 Alla MÖS-kommuner 2021 39
2 Alla MÖS-kommuner 2022 41
3 Alla MÖS-kommuner 2023 46
4 Alla MÖS-kommuner 2024 49
5 Falköping 2020 33
6 Falköping 2021 33
7 Falköping 2022 33
8 Falköping 2023 34
9 Falköping 2024 36
10 Hjo 2020 49
11 Hjo 2021 53
12 Hjo 2022 60
13 Hjo 2023 77
14 Hjo 2024 78
15 Karlsborg 2020 17
16 Karlsborg 2021 25
17 Karlsborg 2022 41
18 Karlsborg 2023 37
19 Karlsborg 2024 45
20 Skövde 2020 49
21 Skövde 2021 49
22 Skövde 2022 51
23 Skövde 2023 58
24 Skövde 2024 58
25 Tibro 2020 16
26 Tibro 2021 21
27 Tibro 2022 21
28 Tibro 2023 24
29 Tibro 2024 26
30 Riket 2020 51
31 Riket 2021 56
32 Riket 2022 61
33 Riket 2023 66
34 Riket 2024 69
Datakälla: Miljöfordon Sverige (MFS)

Kommentar

Fossiloberoende fordon ökar inom MÖS-kommunernas egna verksamheter, och är nu i snitt nästan hälften av alla kommunernas fordon. Hjo har högst andel fossiloberoende fordon, över tre fjärdedelar.

Uppdaterad: 2025-06-04