Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden. Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.
Fotograf: Jesper Anhede
Fossiloberoende bilar i trafik
Indikator SE. HJ. 9Rad-id | Kommuner | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
19 |
2024 |
|
1 |
17 |
2024 |
|
2 |
19 |
2024 |
|
3 |
18 |
2024 |
|
4 |
23 |
2024 |
|
5 |
18 |
2024 |
|
6 |
24 |
2024 |
Datakälla: Miljöfordon Sverige (MFS)
Kommentar
De fossiloberoende personbilarna ökar, och står i genomsnitt för ungefär en femtedel av alla fordon som är registrerade i de fem kommunerna. Det är lägre än andelen i hela Sverige. Högst är andelen i Skövde, där 23 procent av registrerade personbilar räknas som oberoende av fossila bränslen.