Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. FK. 5

Indikatorn visar totala körsträckor med bil per invånare för de bilar som är registrerade i respektive kommun. Även resor utanför kommunen ingår. Uppgifterna baseras på bilarnas mätarställningar som registrerats vid bilbesiktningen.

Antal körda mil med bil i genomsnitt per år och invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)
0 Falköping 1999 680
1 Falköping 2000 691
2 Falköping 2005 722
3 Falköping 2008 755
4 Falköping 2009 732
5 Falköping 2010 730
6 Falköping 2011 724
7 Falköping 2012 728
8 Falköping 2013 719
9 Falköping 2014 724
10 Falköping 2015 740
11 Falköping 2016 750
12 Falköping 2017 763
13 Falköping 2018 742
14 Falköping 2019 718
15 Falköping 2020 671
16 Falköping 2021 679
17 Falköping 2022 692
18 Falköping 2023 696
Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Sedan 1999 har körsträckan per invånare i MÖS först ökat för att sedan minska igen. Körsträckan under 2017 var det högsta för hela mätperioden, och började minska för att sedan minska kraftigt under pandemiåren 2020 och 2021. Även 2022 och 2023 var körsträckan relativt låg, alltså skedde ingen stor ökning efter att pandemirestriktionerna släppte.

Karlsborg och Hjo är de kommuner med längst körsträcka per invånare, 744 respektive 732 mil. Tibro har kortast körsträcka per invånare med 680 mil.

Om statistiken

Uppgifterna kommer från Transporstyrelsens register för samtliga provade fordon och kompletteras med information om de perioder som fordonen inte varit i trafik. För fordon som inte har besiktigats används metodskattningar.

Uppdaterad: 2024-09-27