Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende bilar i trafik

Indikator SE. FK. 9

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden. Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Andel fossiloberoende personbilar av totala antalet personbilar i det geografiska området.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Alla MÖS-kommuner 2020 10
1 Alla MÖS-kommuner 2021 14
2 Alla MÖS-kommuner 2022 16
3 Alla MÖS-kommuner 2023 18
4 Alla MÖS-kommuner 2024 19
5 Falköping 2020 9
6 Falköping 2021 12
7 Falköping 2022 14
8 Falköping 2023 16
9 Falköping 2024 17
10 Hjo 2020 10
11 Hjo 2021 14
12 Hjo 2022 16
13 Hjo 2023 18
14 Hjo 2024 19
15 Karlsborg 2020 9
16 Karlsborg 2021 13
17 Karlsborg 2022 15
18 Karlsborg 2023 16
19 Karlsborg 2024 18
20 Skövde 2020 13
21 Skövde 2021 17
22 Skövde 2022 20
23 Skövde 2023 22
24 Skövde 2024 23
25 Tibro 2020 9
26 Tibro 2021 12
27 Tibro 2022 14
28 Tibro 2023 16
29 Tibro 2024 18
30 Riket 2020 12
31 Riket 2021 16
32 Riket 2022 19
33 Riket 2023 22
34 Riket 2024 24
Datakälla: Miljöfordon Sverige (MFS)

Kommentar

De fossiloberoende personbilarna ökar, och står i genomsnitt för ungefär en femtedel av alla fordon som är registrerade i de fem kommunerna. Det är lägre än andelen i hela Sverige. Högst är andelen i Skövde, där 23 procent av registrerade personbilar räknas som oberoende av fossila bränslen.

Uppdaterad: 2025-06-04